Заробіток на оренді авто, практичні поради. Оренда, прокат, позичка транспортних засобів: автомобіль, причіп.

Автор | 22 Квітня, 2020

“Женіться за ідеєю, а не за грошима, і тоді в кінцевому рахунку гроші самі поженуться за вами” Тоні Шей

   Стаття буде корисною для фізичних та юридичних осіб (фізичні особи, фізичні особи підприємці, юридичні особи всіх форм власності тощо) які хочуть здати в оренду, прокат транспортний засіб або орендувати для особистих цілей, або з метою заробітку. Юридичні та практичні поради.

  Отже, якщо ви надумали підзаробити на оренді транспорту або в майбутньому створити на цьому бізнес, тим більше якщо є «зайвий» автомобіль, або легковий причіп який ніде не задіяний (припадає пилом в гаражі та потрошки підгниває) або задіяний частково то якраз час почати здавати його в оренду. Таким чином ви переведете свої пасиви в активи, що є основою та початковим етапом шляху до багатства та благополуччя. А саме головне відчуєте себе в ролі підприємця де є свої позитивні та негативні сторони – це безцінний досвід.

    Слід відзначити що за терміном оренди розділяють:

  • Короткострокову оренду;
  • та Довгострокову оренду.

    Чому це важливо та яке це має значення? Від терміну здачі в оренду залежить яку модель передачі транспорту в оренду (прокат) вибрати, яка буде зручнішою та надійнішою. Дочитавши статтю до кінця усвідомите  всі тонкощі та зможете прийняти остаточне рішення: «бути чи не бути» прокату транспорту.

      Щодо оренди транспорту між юридичними особами тут все набагато прозоріше та простіше: домовились про ціну, уклали договір оренди між собою сплатили відповідні податки.

   Якщо однією із сторін оренди транспортного засобу виступає фізична особа тут є вже деякі складнощі та нюанси. Закон вимагає нотаріального оформлення договору оренди (прокату), позики транспортного засобу, якщо однією з осіб є фізична особа, а особливо якщо іншою є юридична особа.

  Тобто, якщо Ваша мета передати власний автомобіль чи причіп в оренду чи лізинг через фірму (юридичну особу) в обов’язковому порядку має бути укладений, нотаріально завірений, відповідний договір. В якому прописуються всі тонкощі від А до Я по оренді конкретного транспортного засобу в тому числі матеріальне відшкодування можливих збитків.

  Такий вид заробітку теж «має право на життя», але потрібно врахувати, що заробіток в такому випадку менший а стартові капіталовкладення вищі. Серед них:

  • транспортний засіб має бути певного класу, тобто старі «Жигулі» навряд чи підійдуть в даному випадку;
  • страхування не лише ОСАГО а й повний КАСКО;
  • вам виплачується лише частина з можливого заробітку автомобіля – решта отримує суборендар та йде на підтримку транспортного засобу в технічно справному стані, на ТО та ремонт.   

  Щодо оренди автомобіля в цільових фірм (ті що займаються прокатом) орендодавців це питання іншого плану в даній статті не висвітлено.

  Слід зауважити, що там де в договорах однією із сторін, себто орендодавець, орендар чи суборендар, присутня юридична особа – це автоматично передбачає платність послуги. Тобто не може бути укладений договір оренди безкоштовно, це юридично неправильно.

  Більш детально в роз’ясненні: «оренда позичка ТЗ».

   Фактично безкоштовний договір оренди (найму) це не що інше як договір позики. Але договір позики може бути укладений, як усно так і письмово, лише між фізичними особами і лише на безоплатній основі.

  Саме регулювання майнових відносин між фізичними особами викладений в Цивільному Кодексі України ст. 827 – 836.

Витяг читайте тут: «ЦКУ витяг позичка».

   Довгострокова оренда.

  Якщо передавати транспортний засіб довгостроково то це рекомендовано робити через договір оренди або позики нотаріально оформлений. Так ви гарантуватимете збереження автомобіля (причепа) та повернення в кінці строку. Нотаріальні послуги платні.

 Інший спосіб, з’явився не так давно, а саме в січні 2020р. після впровадження в експлуатацію державного сервісу «Дія» та оновлення електронного кабінету водія e-driver.hsc.gov.ua.

  При передачі автомобіля потрібно в електронному кабінеті оформити намір передати в управління ТЗ іншій особі. Інша особа в  свою чергу через свій електронний кабінет має підтвердити управління цим транспортом. Зверніть увагу ця опція надає право лише управління транспортним засобом. А ні продати, а ні передати ваш автомобіль інша особа не має права.

Вхід в електронний кабінет водія
Електронний кабінет водія

  Для чого потрібно це зробити у будь-якому випадку, навіть при нотаріальному оформленні? Тут відповідь очевидна. При фіксації порушення ПДР камерами контролю TruCAM або Візира, до вас не прийде «лист щастя» а лише повідомлення про штраф, а сам штраф буде накладений на порушника ПДР який підтвердив управління в електронному кабінеті водія. Особливо актуально при скоєні ДТП та залишенні місця скоєння ДТП або, що ще гірше, якщо ДТП з постраждалими.

  Короткострокова оренда. Позичка.

   Тут нас цікавить, власне, договір позички.

   Так звичайно можливо просто передати свій транспорт іншій людині без укладення будь-якого договору, це не забороняється законодавством, це фактично підпадає під усний договір позики та регулюється вищезгаданими статтями ЦКУ. Просто передати свідоцтво про реєстрацію ТЗ та поліс ОСАГО. Закон цього НЕ ЗАБОРОНЯЄ.

   Але… якщо це ваш родич, можливо це й нормально. У випадку заробітку на позиці потрібно притримуватись чіткого алгоритму дій аби мінімізувати можливі ризики, а вони є. Давайте спочатку їх розглянемо:

  • затрати на ремонт або відновлення транспортного засобу (автомобіль, причіп тощо);
  • втрата транспортного засобу назавжди:

а) ТЗ розбився та не підлягає відновленню,

б) ТЗ попав в ДТП з летальним випадком (можливе його перебування на штраф майданчику Поліції до рішення суду)

в) незаконне заволодіння ТЗ шахраями.

Шахраї постійно вдаються до різних неправомірних дій щоб заволодіти будь-яким майном простих людей. Використовуючи при цьому різного роду хитрощі, моральний, психологічний тиск, роблячи ставку на людську добродушність та наївність. В більшості випадків шахраї надіються на те що постраждалий не звернеться в поліцію та не буде вчиняти інших контр атакуючих дій, постійно вкидаючи масу різної інформації від жалості до погроз. При цьому головне не втрачати розум та не впадати в паніку, хоч інколи це важко, а почати діяти в рамках закону. Перше – це звернутися в поліцію.

  Щоб уникнути неприємностей потрібно все детально продумати та всі операції з транспортом документально оформити.

 Рекомендовано укладати договір позики.

      Потрібно врахувати такі особливості:

  • в договорі мають бути прописані ідентифікаційні данні (паспортні данні) всіх учасників позичальника та позичкодавця;
  • позичальник має бути верифікований у відповідному порядку (сканкопія паспорту краще завірена позичальником);
  • договір має містити відповідальність сторін;
  • договір позики має містити дату передачі ТЗ та строк передачі;
  • оформити Акт прийому передачі, з описом переданої комплектації та можливих дефектів;
  • страховий полі ОСАГО, в тому числі і на причіп (це теж транспортний засіб який підлягає страхуванню);
  • окремо можна оформити розписку про авансову суму (це в договорі не прописується, тому що договір позики не може бути оплатним) позики в яку включити можливі пошкодження. Тобто суму отримати від позичальника наперед з невеликим запасом. Після отримання назад ТЗ не використана сума повертається.

  ВАЖЛИВО!!!  Оформлення договору з верифікацією особи позичальника, контактних даних та певна сума авансу за прокат ТЗ практично відсіє всіх нечесних позичальників та можливих шахраїв (доведено практикою).     

     Скільки можна заробити на оренді транспортного засобу? Це одне з самих основних питань, яке потрібно задати собі перед початком надання таких послуг. На нього не можливо відповісти однозначно. Все залежить від виду транспорту та термінів прокату, позики, місці проживання та ведення такої діяльності тощо.

   Наприклад, прокат легкового причепа в місті з більш як 500 000 населення може принести до 2500,00 грн. в місяць прибутку в сезон. Сезон з початком весни до середини осені. Взимку близько 1000,00 грн. в місяць. Так, можливо це не багато, але якщо взяти до уваги те що цей прокат та оренду можна віднести до пасивного прибутку, то це досить не погано. Окупність виходить в районі 9 – 11 місяців.           

Читайте також: “Робота в таксі як вид заробітку – переваги та недоліки”

Ще одне. Згідно Правил дорожнього руху України власник транспортного засобу може передавати його іншій особі при наявності в неї права керування відповідної категорії. Тому рекомендується сфотографувати посвідчення водія з обох сторін позичальника.

   Хто Ваші Клієнти та як їх знайти?

   Вашими Клієнтами будуть як місцеві жителі, так і туристи або люди які приїжджають в місто у справах. Щодо орендарів (позичальників) причепа – це в основному місцеві жителі в яких є автомобіль з форкопом, але відсутній причіп, підприємці що займаються продажем сезонних продуктів (овочі, фрукти, кавуни) тощо.

  Самий дієвий та простий спосіб пошуку клієнтів це розміщення оголошень на відповідних сервісах як місцевого значення так і загального (ОЛХ, Безплатка, місцеві цільові видання тощо). Можливо розповсюдження оголошень біля міського туристичного центру і т.д.        

  Отже, підіб`ємо підсумки. Яка користь від такої діяльності? Які ризики?

  Ці підсумки, тай стаття взагалі, не мають на меті одіти вам рожеві окуляри захмарних заробітків та позитивних емоцій або навпаки навіяти страх, невпевненість та остаточно «відбити» у вас бажання займатися такою діяльністю. Це фактично практичний досвід, заснований на реальній практиці та підкріплений юридичними аспектами.   

   Позитивні сторони здачі в оренду автомобіля або легкового причепа

  • Гроші. Практично, отримання пасивного прибутку.;
  • Досвід. Власний практичний досвід ведення дрібної підприємницької діяльності, створення засад майбутнього успішного бізнесу та інвестування;
  • Особистісний ріст та моральна насолода.

   Негативні сторони заробітку на оренді транспорту. Ризики.:

  • М’яко кажучи «недосконале» законодавство щодо деяких моментів такої діяльності;
  • Ризик залишитись взагалі без транспортного засобу або «влетіти» (вкласти кошти) в його ремонт чи відновлення;
  • Ризик бути втягнутим в судові процеси, викликані такою діяльністю;
  • Психологічні ризики. Різні люди по різному реагують на життєві труднощі та виклики, хтось втрату матеріальних цінностей сприймає як «світовий зговір» проти нього впадаючи в депресію, хтось з більшою легкістю прощається з цінностями. В будь-якому випадку це лише невелика частина наших життєвих переживань ….       

  Для завантаження:

    «Договір позики»

    «Акт прийому передачі ТЗ»

    «Розписка»

 На сам кінець.

 Немає жодної підприємницької діяльності без ризиків. Але всі ризики мають бути мінімізовані та адекватні.

«Найбільше добро, яке ти можеш зробити для іншого, – це не просто поділитися з ним своїми багатствами, а й відкрити для нього його власні багатства» Томас Карлейль

“власний досвід”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *